Over mij

Hadi hija hayat, ofwel: Zo is het leven. Voor ons, mijn echtgenoot en mijzelf, speelt dat leven zich af in El Jadida, Marokko, waar we sinds november 2012 wonen. In grote lijnen houden we ons bezig met dezelfde dingen als vóór ons vertrek uit Nederland: werk, vrienden, uitstapjes, boodschappen en sporten in de vrije tijd. Bijzonder zijn de tripjes die we in Marokko kunnen maken en het vrijwilligerswerk, om als gids buitenlanders en Marokkanen rond te leiden langs het architectonisch erfgoed in Casablanca en El Jadida. Maar vaak zit het bijzondere juist in het gewone en alledaagse van leven hier en zijn het juist deze momenten die het bijzonder maken. Een aantal wil ik graag met anderen delen door middel van dit blog. klik vooral onderaan op 'oudere berichten' voor meer posts!

dinsdag 29 augustus 2017

electriciteit en ergernis

Ik had geen lange rijen verwacht bij de RADEEJ, het Reseau Administratif d'Electricité El Jadida. Dacht dat iedereen zijn geld besteedt aan Aid en de rentrée scolaire, volgende week, maar blijkbaar zijn er ook nog mensen die geld hebben om hun elektriciteitsrekening te betalen.
Dit bonnetje representeert veel ergernis, lange wachtrijen maar uiteindelijk ook berusting. Bij aankomst zie je t al aankomen: een mannetje achter de balie geeft je een nummertje voor 'payement'. Nummer 97, snel kijken hoeveel wachtenden voor me zijn. Vandaag had ik pech, van de zes kassa's waren er maar twee open (soms drie, nooit meer). En op de schermpjes boven de loketten zie ik nummer 69.....Wachten dus. Gelukkig valt er genoeg te zien want je ziet heel veel verschillende mensen langskomen. Mannen in mooie djellabah's, mannen in korte broek, mannen met n winterjas aan (buiten is het 29 graden), mannen met en zonder baarden. Vrouwen in djellabah, vrouwen met n kindje op de rug, (veel) vrouwen met en (een enkeling) zonder hoofddoek. Tegenwoordig hoef ik alleen maar in de rij te staan en niet meer maand-in maand-uit bij madame-la-responsable op de eerste verdieping en monsieur-le-directeur achter een foute afschrijving aan te gaan. Dat probleem met automatische afschrijving is na anderhalf jaar eindelijk geregeld. Die internetbetaling hebben we ook maar teruggedraaid!  Dan maar eens per maand een uur in de rij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten