Over mij

Hadi hija hayat, ofwel: Zo is het leven. Voor ons, mijn echtgenoot en mijzelf, speelt dat leven zich af in El Jadida, Marokko, waar we sinds november 2012 wonen. In grote lijnen houden we ons bezig met dezelfde dingen als vóór ons vertrek uit Nederland: werk, vrienden, uitstapjes, boodschappen en sporten in de vrije tijd. Bijzonder zijn de tripjes die we in Marokko kunnen maken en het vrijwilligerswerk, om als gids buitenlanders en Marokkanen rond te leiden langs het architectonisch erfgoed in Casablanca en El Jadida. Maar vaak zit het bijzondere juist in het gewone en alledaagse van leven hier en zijn het juist deze momenten die het bijzonder maken. Een aantal wil ik graag met anderen delen door middel van dit blog. klik vooral onderaan op 'oudere berichten' voor meer posts!

woensdag 21 februari 2018

la securité routiére

Iedereen die al eens in El Jadida is geweest, kent de plek waar deze foto's zijn genomen. Officieel heet deze rotonde 'rond point de Marrakesh', maar in de volksmond staat het plein bekend als 'rond point de la mort'. Rond spitsuur is het hier een gekrioel van auto's, taxi's groot en klein, brommertjes, bussen,een enkele voetganger en een politieagent die (soms) het verkeer regelt. Om hier je weg te vinden moet je beschikken over een flinke dosis lef (hebben we inmiddels wel) en brutaliteit (ook dat hebben we geleerd). Een strategische plek dus, die deze scholieren hebben gekozen om te pleiten voor meer verkeersveiligheid op de Journée Nationale de la Sécurité Routière. En geen overbodige actie, want elke dag vallen er verkeersslachtoffers. In de eerste vijf maanden van 2017 zijn volgens de site van het Comité Nationale de la Prevention des Accidents de la Circulation 34418 verkeersongelukken  geregistreerd, 9,06% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. (en dan is de Ramadan in juni nog niet meegerekend, al wordt dit hier niet als risicofactor gezien) Het aantal doden is weliswaar met 6,64% gedaald tot 1195, maar dat betekent nog steeds dat er 8 mensen per dag omkomen in het verkeer. Belangrijkste oorzaak: het niet respecteren van de 'Code de la Route'. Statistieken over verkeersovertredingen binnen de stad laten zien dat 63,1% van de chauffeurs de STOP-borden negeert, en 40,5% geen voorrang aan verkeer van rechts verleent. Snelheidsovertredingen op de snelweg vallen hier dus niet onder. Bij iedere peage staan gendarmes snelheid te meten en even verderop houden hun collega's de overtreders aan.  Dit in tegenstelling tot hun collega's in de stad, die niet altijd even consequent (eufemisme) mensen aanhouden en bekeuren. Hopelijk kan de jongen op de onderstaande foto snel carrière maken als agent, en gewoon de regels toepassen, zodat de ambitieuze doelstellingen van een nieuwe campagne, 25% minder doden in 2021 en 50% in 2026, kunnen worden behaald!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten